Motorolajokról mindent
motorolaj csere, tesztek, információk
Linkek
motorolajok keverés
motorolaj csere házilag
legjobb motorolaj márka
olajcsere milyen gyakran esedékes
Motorolajokról mindent
A motorolaj tömegét manapság úgy 60-80%-ban az úgynevezett alapolaj teszi ki, az az ásványi, de ma már inkább legalább részben,
esetleg teljes egészében mesterségesen előállított (szintetikus) kenőanyag, amihez további 10-20%-ban adalékokat kevernek a gyártók.
Ezek az adalékok csökkentik a dermedéspontot, lassítják az oxidációt, lebegésben tartják a szennyező részecskéket (mint például a dízelekben a korom),
gátolják a felhabzást és védik a súrlódó felületeket a kopástól.
Hogy melyik olaj melyik motorhoz való, bonyolult és felesleges megtanulni, inkább fordított logikával kell választani: az adott autó kézikönyvéből kell megnézni,
hogy a különböző szabványok szerint melyik is kell a kocsinkba. Akit mégis érdekel, mit jelent a sok felirat a flakonon, itt megtalálja az ACEA, itt az API szabványok kifejtését.
Minél újabb autónk van, annál fontosabb, hogy odafigyeljünk ezekre a kódokra, ugyanis az újabb és újabb szabványok követik az újabb és újabb motortechnológiákat;
egy vén szívódízelnek nem lesz baja a legfrissebb, 2010-es API SN-től, de ha egy modern, változó geometriájú turbós, részecskeszűrős valami raktáron maradt API SL-t kap, bizony nem köszöni meg hosszú távon.
Alapvető a megfelelő SAE-viszkozitásindexű olaj kiválasztása, erre vonatkozóan szintén előírja a gyártó, mit kíván a kocsi. Arra érdemes viszont figyelni a szervizesek tapasztalatai szerint,
hogy bizonyos piacokon azért más lehet az olaj kenőképessége a hőmérséklettől függően, 5W40 ide vagy oda. Az arab feliratú flakonok vagy az amerikai piacra készült, isten tudja,
hogyan hozzánk került, nemritkán gallonos kiszerelésű olajok másképp viselkednek nagy hidegben és nagy melegben – célszerű arra törekedni, hogy hivatalos értékesítési csatornából származó, európai használatra tervezett és gyártott olajat vegyünk, ne engedjünk az alkalmi vételek csábításának.
Paradox módon annak érdemes nagyon odafigyelve, az előírt intervallumokat nem túl lépve és évente mindenképpen olajat cserélni, aki ritkábban és rövid utakra használja a kocsiját.
Aki hetente elteker Münchenig meg vissza, a mindig üzemmeleg motorral kevésbé használja el a kenőanyagot a motorban,
mint aki naponta négyszer indítja be hidegen és rövid utakat tesz meg csupán a melóba, gyerekért, boltba.
A hiedelmek ellenére nem árt, ha szükséghelyzetben keveri kicsit az olajakat az ember.
Elvileg nem lehet gond, ha összeöntjük az azonos tulajdonságokkal bíró MOL-t a Totallal az olajcsere-ciklus végefelé, ha megette kicsit a motor az olajat. Persze nyugodtabban alhatunk, ha inkább mindig tartunk a csomagtartóban egy literes flakont az utolsó olajcsere során betöltött olajból, és ugyanabból vesznek megint, ha kell.
Paradox módon annak érdemes nagyon odafigyelve, az előírt intervallumokat nem túl lépve és évente mindenképpen olajat cserélni,
aki ritkábban és rövid utakra használja a kocsiját. Aki hetente elteker Münchenig meg vissza, a mindig üzemmeleg motorral kevésbé használja el a kenőanyagot a motorban, mint aki naponta négyszer indítja be hidegen és rövid utakat tesz meg csupán a melóba, gyerekért, boltba.
Motorolaj csere házilag
Emeljük fel az autót és támasszuk alá, hogy biztosan ne ugorhasson le az emelőről. Ha van szerelőakna a baráti körben az meggyorsítja a munkát.
Az autó alatt feküdve az olajteknőn megfogjuk találni a leeresztő csavart, ezt kicsavarva elkezd ömleni az olaj az alátett edénybe, nem a földre, csatornába.(ne felejtsük el egy kicsit járatni előtte a motort, hogy meleg legyen az olaj.) ( A legtöbb MOL kúton átveszik a fáradt olajat.)
Ha elfogyott az olaj akkor csavarjuk le az olajszűrőt és ezt is tegyük biztonságos helyre.
Mehet vissza a leeresztő csavar.(alátét csere javasolt)
Vegyük elő az új szűrőt és az olajat, töltsük meg a szűrőt olajjal és a gumi tömítését is kenjük be.
Csavarjuk vissza a szűrőt
Az olajbetöltő nyíláson keresztül töltsük fel olajjal a motort, a nívópálcával közben ellenőrizzük a szintet.
Amennyiben nem vagyunk biztosak a dolgunkban, ne kezdjünk neki!
Viszkozitási osztályok
Találkoztunk már a motorolajokon, váltóolajokon szereplő, általában egy „W” betűvel (tél) elválasztott számokkal, mint például 10W-40 vagy 75W-90. Ezek a számok az olaj SAE viszkozitási osztályait jelentik. A viszkozitási osztályok tulajdonképpen kategóriák: ahhoz, hogy az olaj besorolható legyen egy viszkozitási osztályba az kell, hogy paraméterei az adott viszkozitási osztályhoz tartozó limiteket teljesítsék. Ezeket a paramétereket az alábbi (SAE J 300) táblázat tartalmazza:
A legjobb motorolaj márka
Ezt így nem lehet meghatározni, nagyon sok gyártó van,
inkább úgy lehetne összefoglalni,
hogy a sport- és versenymotorokhoz kínált igen borsos árú motorolajok,
megvédik az akár extrém igénybevételnek kitett gépeinket.
A többi olaj is megvédi, csak nem annyira. Neves márkák középkategóriás olajai között
szinte elenyésző a különbség.
Magyarországon a "legjobb" motorolajok sajnos nem kaphatóak, de valószínűleg nem fogunk csalódni
az alábbi márkákban, (ezek kaphatóak hazánkban):
Mobil 1 - Valvoline - Motorcraft - Castrol
Alapesetben ragaszkodjunk az autógyár által megadott olajhoz.
Olajcsere periódusok
Ez 5000Km és 30000Km is lehet és idöben pedig 1-2 év az olajcsere periódusa.
Átlag amit a legtöbb szerelő elfogad az az 1 év és vagy 10000Km-15000Km.
Régebben 4500 km volt egy dízelmotor olajcsere-periódusa. Ma nem ritka az 1 év/30 ezer km. A kenőanyagok sokat fejlődtek, a motorok felületkezelése sem hasonlít a régihez.
Alapesetben ragaszkodjunk az autógyár által megadott periódushoz!